Hjælp til Fleksjobsøgning

Du skal ud og skabe dit eget fleksjob….. !

For at være ærlig…. Der bliver ikke slået særlig mange fleksjob op… Det er minimalt..
Så hvordan har alle de andre der har et fleksjob så fået det?

Af Kirsten Ipsen, Regionschef JobCare


Du skal selv skabe dit Fleksjob - men hvordan… ?

Besvar først punkterne i den blå boks, så du har tænkt nogle tanker, inden du begynder på ansøgningen til et fleksjob.

Lav så en kort uopfordret ansøgning ca. ud fra denne opskrift:

  • Start med at åbne Word.
  • Beskriv i de første 5-8 linjer " Hvem er jeg".
  • Hernæst, pointer de arbejdsopgaver du gerne vil løse.
  • Kig på din erfaring og sammenhold det med de arbejdsopgaver du gerne vil have i et fleksjob.

Når du udspecificerer arbejdsopgaverne på denne måde, er du med til at få arbejdsgiver til at forestille sig, hvor du ville kunne passe ind
- og den vej, ved at skabe et behov hos arbejdsgiver; for at oprette en fleksjob stilling.

Begynd med at lave disse opgaver

  • Skriv ned hvilke opgaver du gerne vil arbejde med - jo flere jo bedre.
  • Find dit CV – og hvis ikke du har et, så skriv ned hvilke arbejdsopgaver du tidligere har haft og hvad du har lært af det.
  • Kig på, i hvilke brancher arbejdsopgaverne findes –evt. brug jobsøgningssiderne www.jobnet.dk , www.jobindex.dk til inspiration.
  • Overvej transporttiden til arbejde, skriv dine skånebehov ned og det forventede antal timer du forestiller dig at arbejde.
  • Hvis du skal beskrive dig selv med 3 ord set i en arbejdssituation. Hvilke 3 er det så?

Her kan du se et eksempel på en ansøgning til fleksjob:

Efter 5 år hos Kommunen som kontorassistent med alverdens forskellige opgaver, blandt andet at tage i mod kunder i telefonen. Og inden da, 4 år hos JobCare, hvor jeg sad i kundeservice og tog i mod ordrer, bookede, lavede opsøgende kundeservice og tastede, leder jeg nu efter et nyt fleksjob.
Det jeg forestiller mig jeg kunne arbejde med hos jer er:         

  • Besvare telefoner
  • Tage imod kunder
  • Rådgive til kunder
  • Booke og registrere
  • Løbende ad hoc opgaver

Som medarbejder, er jeg meget struktureret og formår at håndtere mere end en opgave af gangen, uden af miste overblikket.
Samtidigt bevarer jeg det gode humør og du kan næsten høre mit store smil igennem telefonen.

Jeg er visiteret til fleksjob på grund af xx, det betyder for mig, at jeg skal have afvekslende arbejdsstillinger, mulighed for korte pauser og kortere arbejdstid.
Jeg har brug for en hviledag midt på ugen, og kan arbejde ca. 12 timer fordelt på de andre 4 dage.

Jeg er altid klar til at svare på spørgsmål og håber jeg har vakt jeres interesse.
Jeg ser frem til at høre fra Jer og i er mere end velkomne til at kontakte mig for en uforpligtende samtale.

Med venlig hilsen
xxx

I den sidste del af teksten bruger du de 3 ord om dig selv i en arbejdesituation
Du forklarer kort, hvor mange timer du kan arbejde
- og hvilke skånebehov du har i et flexjob.

Nu findes der et fysisk dokument, der fortæller en masse om dig og hvad du kan i et fleksjob
- så handler det om at få det ud til arbejdsgiver.

Formålet med denne ansøgning er, at prikke til et behov hos arbejdsgiveren
- gøre ham/hende opmærksom på, at du kan løse opgaver i en fleksjob stilling.

 

Hvor skal du så skabe dit Fleksjob?

Du startede med at gøre dig tanker omkring arbejdsopgaver i et fleksjob
- og har sikkert allerede også nu en ide om, hvilke firmaer du gerne vil være i fleksjob hos.

Skriv dem alle sammen ned på en liste.

  • Gå ud og besøg virksomhederne med din fleksjob ansøgning i hånden.
  • Ring for at høre om muligheder.
  • ..eller send din fleksjob ansøgning via mail.

Vores erfaringer er, at virksomhederne er meget positive omkring at få besøg.
Det er lettere at komme i dialog omkring fleksjob ved et møde
- og når du har din uopfordrede ansøgning med, giver du arbejdsgiver en mulighed for at huske dig, hvis ikke der er en mulighed her og nu.

Skriv ned hvem du taler med undervejs og hvornår.
Det giver dig en naturlig anledning til at kontakte firmaet igen og referere til dit besøg, samtalen eller mailen.

Du kan også med fordel oprette en LinkedIn profil på www.LinkedIn.com.
her kan du begynde med at skabe forbindelser til gamle arbejdskollegaer, venner m.m., for at styrke dit netværk og kunne gøre brug af andres netværk.
Her er det en temperaments sag om du vil fortælle alle, at du søger job eller løbende spørge ind til muligheder enkeltvis i dit netværk.

Der er rigtig mange forskellige muligheder for fleksjob i virksomhederne – det handler om at turde spørge og være opsøgende.

 

Du kan få hjælp til din fleksjobsøgning

Er du visiteret til fleksjob; og har gået ledig i 6 måneder, så har du ret til hjælp fra en anden aktør
- f.eks. en mentor.

 

Beskæftigelseslovens §73c:

Personer, der er visiteret til fleksjob, har ret til at blive henvist til anden aktør med henblik på etablering af fleksjob, når personen har modtaget ledighedsydelse i 6 måneder inden for 9 måneder efter visitationen til fleksjob. Det samme gælder, når personen har været i fleksjob eller ordinær beskæftigelse i 9 måneder inden for 18 måneder og derefter har modtaget ledighedsydelse i 6 måneder inden for 9 måneder. Perioder med ydelse under barsel medregnes ikke.

Stk. 2
Personer, der er visiteret til fleksjob, og som jobcenteret har vurderet fortsat opfylder betingelserne for fleksjob, jf. § 74 c i lov om aktiv socialpolitik, skal henvises til anden aktør med henblik på etablering af fleksjob, når personen har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder efter visitationen til fleksjob. Det samme gælder, når personen har været i fleksjob eller ordinær beskæftigelse i 9 måneder inden for 18 måneder og derefter har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Perioder med ydelse under barsel medregnes ikke.

Stk. 3
Personen skal have mulighed for at vælge mellem flere aktører.

Stk. 4
Jobcenteret skal vejlede om retten til at blive henvist til anden aktør efter stk. 1 og om henvisningen til anden aktør efter stk. 2.

Princippet for henvisningerne er, at du skal have ret til at vælge mellem flere udbydere.

Dette skal forstås sådan, at du kan vælge mellem flere aktører, hvis kommunen råder over flere lige egnede andre aktører.
Hvis kommunen eks. kun anvender en aktør, er der reelt ikke en valgmulighed.

Såfremt du selv peger på en aktør, kan kommunen afvise at henvise til denne, hvis de ikke ønsker at bruge din valgte aktør.
Kommunen skal træffe en afgørelse omkring dette og fremsende afslaget skriftligt.

Held og lykke med din jobsøgning !

 

kontakt-jobcare

Facebooklinkedinmail