En helt almindelig torsdag hos JobCare Sjælland

JobCare-sjælland

Af Birgitte Malling, Marketingansvarlig, JobCare


Hvordan arbejder JobCare på Sjælland?

JobCare Sjælland består pt. af afdelingerne Vallensbæk og Frederiksberg. Her arbejdes primært med målgrupperne:

  • Ledighedsydelse
  • Ressourceforløb
  • Kontanthjælp

Afdelingernes medarbejdere består af "K'ere": Kvindelige, Kompetente Konsulenter - samt et bredt udvalg af samarbejdspartnere fx. Psyko-, Fysio- Kranio Sacral-, Body SDS terapeuter mfl.

Det samlede match og den daglige sparring på tværs skaber tilsammen de bæredygtige helhedsorienterede tværfaglige løsninger, som kendetegner det socialfaglige arbejde hos JobCare.

Vi arbejder bla. med individuelle og støttende samtaler
- altid beskæftigelsesrettet og virksomhedsfokuseret.

JobCare Sjælland afholder teammøde 1 gang om ugen. Der arrangeres ofte gåture med borgere og Workshops med varierende emner.

Vidste du, at forskning viser, at have noget socialt med andre er vigtigt for et godt helbred?

En helt almindelig torsdag med Trine og Kirsten...

KirstenTrine


Som Marketingansvarlig hos JobCare skulle jeg til Teammøde hos afdeling Sjælland ang. nogle fremtidige brochureprojekter. Efter et godt teammøde, der tegnede et billede af tryk på aftaler og travle hverdage (en ting jeg i øvrigt generelt har bemærket I landets JobCare afdelinger) var jeg med socialfaglig konsulent Trine Pedersen ude på praktikopfølgning og med socialfaglig konsulent Kirsten Ipsen til individuelle motiverende borger samtaler.

Det blev for mit vedkommende (og nu dit) en spændende dag med:

  • 3 vidt forskellige borgere
  • 3 forskellige stadier I et JobCare forløb

Praktikopfølgning:

En øvelse i, at fastholde praktikanten i sin virksomhedspraktik

På praktikopfølgning med Trine møder vi en borger, som er i praktik på et plejehjem. Borgeren er ikke tilpas i sin praktik, og fokuserer bl.a. på, at hun selv bliver gammel og måske selv skal på plejehjem en dag. Det bliver hun mindet om dagligt i sin virksomhedspraktik.

Borgeren vil helst afslutte forløbet, og måske starte i en ny praktik et andet sted. Trine og borgeren diskuterer mulighederne for, at finde en ny praktikplads i en branche, som har borgerens sande interesse. Trine kommunikerer støttende gennem samtalen, og motiverer borgeren I, at fastholde og fuldføre praktikken hvilket også bliver udfaldet af praktikopfølgningen.

Plejehjem

Borger samtale: Gennemgang af CV og ansøgning

En øvelse i, hvordan man søger fleksjob uopfordret

Over middagstid får Kirsten en borger til samtale, der har brug for hjælp til, at skrive sin uopfordrede ansøgning vedr. fleksjob. I et Word dokument udspecificerer Kirsten og borgeren sammen de potentielle arbejdsopgaver således, at en fremtidig arbejdsgiver kan forestille sig, hvor borgeren vil kunne passe ind i virksomheden.

Kirsten udfordrer borgeren på modet til, at gå ud og besøge virksomheder med sin fleksjob ansøgning i hånden, at ringe og høre om muligheder og/eller følge op på ansøgninger.

Samtalen udvikler sig til også, at motivere borgerens tro på sig selv på arbejdsmarkedet efter, at oplevet en årrække med stort arbejdspres, sygemelding med stress og slid i kroppen efter et fysisk belastende arbejdsliv.

Som marketing ansvarlig tilbyder jeg, at vi kan lave en ledighedsprofil på LinkedIn så vi kan gøre opmærksom på borgerens søgen efter et fleksjob via de sociale medier. Det synes borgeren lyder fint, og det beslutter vi at gøre.

Ansoegning

Borger samtale: Motivation

En øvelse i, at se muligheder frem for begrænsninger

Ved eftermiddagstid får Kirsten endnu en borger til samtale. Formålet med denne samtale er, at finde inspiration til praktiksteder. Indtil videre har borgeren nemlig fastlåst sig på ét praktiksted indenfor én branche, og Kirsten har til opgave, at motivere borgeren til, at kunne se andre muligheder. Det bliver til en længere snak med mange "nej, tak", "nej, det passer slet ikke til mig", "Nej, det kan jeg bare ikke", men lidt efter lidt får Kirsten og borgeren i fællesskab sporet sig ind på nogle emner og brancher, som borgeren måske alligevel kan se sig selv I og Kirsten noterer løbende de nye potentielle praktiksteder.

Hos JobCare er vores motivationsarbejde inspireret af Per Revstedts arbejde med udsatte grupper og af
Den Motiverende Samtale. I Den Motiverende Samtale er det helt essentielt, at man arbejder på at forstå borgerens perspektiv og syn på sig selv og sit liv.

Samtale

Facebooklinkedinmail