Skriv en ansøgning

Skriv en ansøgning

Af Kirsten Ipsen & Birgitte Malling, Marketingansvarlig, JobCare


Skriv en ansøgning

Der er mange måder at gribe det an på, og googler man CV og ansøgning bliver man helt overvældet af søgeresultaterne.

Men hvad er det så konkret man skal gøre?

Kig på dit liv - hvad er du god til?

  • Dyrker du sport?
  • Er det dig der samler vennerne til fester og arrangementer?
  • Skriver du altid teksten til Tante Olgas fødselsdagssange?
  • Skruer du på biler?
  • Er du holdanfører på håndboldholdet?
  • Samler du ting ind til loppemarkederne?
  • Er du besøgsven på plejehjemmet?
  • Eller er du frivillig i hjemmeværnet?

Ja, hvad bruger du egentlig din fritid på?

Spørg dine forældre, din bedste ven eller din kæreste om hvilke 3 egenskaber de synes er stærkest hos dig. Du vil sikkert blive overrasket over svarene - og begrundelserne. Begge dele er vigtige at have med i baghovedet når vi skal i gang med at skrive en ansøgning.

Hvilke opgaver forestiller du dig, at du gerne vil løse i det pågældende firma?

Er det en opslået stilling definerer virksomheden det som regel, men er det en uopfordret stilling kan du give arbejdsgiveren gode idéer og skabe et behov ved, at have overvejet og defineret hvad du forestiller dig, at løse af opgaver i virksomheden.

Om at søge uopfordret

Op mod 50% af alle virksomheder benytter sig af uopfordrede ansøgninger når de skal finde en ny medarbejder, da de kan spare tid og annonceomkostninger.

Fordele ved at søge uopfordret:

  • Du vælger selv hvilke virksomheder du vil søge job hos
  • Du kan give klart udtryk for hvorfor netop denne virksomhed er spændende
  • Antallet af andre ansøgere er færre og konkurrencen dermed lavere
  • Virksomheden kan se, at du er motiveret
  • Du kan måske inspirere hen imod et potentielt eksisterende behov
  • Du kan præsentere eventuelle muligheder for virksomhedspraktik eller løntilskud

Sociale medier og netværk

Vidste du, at der ikke er nogle tal på hvor mange job der besættes gennem netværk, men spørger du de HR-ansvarlige er det rigtig mange.

Lad os lige kigge lidt på dit netværk:

  • Kunne der være en god kontakt i, at din bedste vens far er Butikschef?
    - Han kender dig jo allerede.
  • Eller Onkel Hans, der er lastvognsmekaniker hos en lastbilsforhandler?
    - Mon de kunne bruge en, til at sørge for, at reservedele kommer på plads, værkstedet bliver ryddet m.m.?

De sociale medier er i dag allemandseje og du skal huske, at arbejdsgiveren kigger med på dit profilbillede på Facebook og hvad du nu ellers er blevet tagget på indenfor den nærmeste fremtid.
Du skal have oprettet en LinkedIn profil.
LinkedIn er et professionelt netværk hvor man ”Connect’er” med kontakter, som man gerne vil have i sit erhvervsnetværk.

Nu har vi gjort en masse forberedelser, så nu kan vi i gang med at skrive:

  • Start med at åbne Word
  • Beskriv i de første 5-8 linjer " Hvad kan jeg"
    Brug den inspiration du har fra, at have kigget på dit liv - hvem er du og hvad er du god til?
  • Hernæst pointér de arbejdsopgaver, som du gerne vil løse for din arbejdsgiver.
    Det kan give inspiration og måske skabe et behov hos arbejdsgiveren
  • Herefter 5-8 linjer omkring din personlighed. Hvilke egenskaber har du, og hvordan har du tænkt dig, at bruge dem i den pågældende virksomhed?
  • Hvad tilbyder du: Er du på jagt efter et deltidsjob, et fuldtidsjob eller et job med få timer om ugen?
  • Og til sidst en venlig hilsen og, at du naturligvis står til rådighed for en uforpligtende samtale

CV

Den samme skabelon kan du overføre til dit CV, men i stedet for arbejdsopgaver skal du lave en linje der hedder:

  • IT - hvilke computer-programmer kan du og hvor god er du?
  • Kørekort - har du et, og i så fald hvilke(t)?
  • Sprog - hvilke sprog taler og skriver du, og hvor godt?
  • HUSK, at skrive dine kontaktoplysninger
  • Sæt meget gerne et billede på.

Det er også en klar fordel hvis du kan også gøre layoutet lidt lækkert.
Brug fx. altid samme skrifttype og afsnitsinddeling - det giver et bedre overblik for læseren.

”Følg op” - huskeliste

  • Skriv de virksomheder ned du har kontaktet
  • Noter navnet på den person du har talt med
  • Dato og tidspunkt er også vigtig, at kunne referere til

Listen er guld værd om 14 dage når du skal ringe og følge op, og forsikre dig om, at arbejdsgiver har læst din ansøgning og du gerne vil høre hvad de synes om den. Måske får du feedback, der kan bruge i den videre søgning.

 

Hmm.. Det var ansøgningen... Men hvordan laver jeg så et godt CV?
Vi giver dig 20 gode tips til dit CV her >>

Og... hvordan kan jeg inkludere sociale medier i min jobsøgning?
Læs hvordan du opretter og bruger LinkedIn i din jobsøgning her >>

Få 5 værktøjer, der kan hjælpe dig i din jobsøgning her >>

Rigtig god Jobjagt! 😊

Facebooklinkedinmail